صهیون ستیزی+دانلود
صهیون ستیزی+دانلود
antizionism

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

مناظره امام رضا ( عليه السلام ) با رأس الجالوت

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

 

مقدمه(توضيحي درباره كلمه رأس الجالوت):

 

جالوت كلمه اي عبري است به معناي كساني كه جلاي وطن كرده وبه عبارت ديگربي وطن هستندو براي يهود كه از وطن خود هجرت كرده و وارد بيت المقدس شده اندبكار مي رود. مقصود از رأس الجالوت رئيس يهوديان،رئيس بي وطنان، رئيس از وطن رانده شدگان ورئيس احبار(علماي)يهودمي باشدودر زبان(فارسي)پهلوي ازآن به«ريش جلتوك» يا «ريش جلوتك» تعبير شده است.

 

اين لقب دردوره هاي مختلف به رئيس قوم يهود ( همه آنان يامنطقه اي خاص) اطلاق مي شده همچنان كه در بعضي از روايات به مناظره امير المومنين ـ عليه السلام ـ با شخصي با اين عنوان در زمان خود اشاره شده است.

 

در مورد امام رضا ـ عليه السلام ـ نيز به دو مورد مناظره اشاره شده كه يكي مربوط مي شود به مناظره آن حضرت درسفربصره كه بعد از شهادت امام كاظم ـ عليه السلام ـ و براي تثبيت قلوب شيعيان آن منطقه انجام شد.

 

ديگري مناظره معروف آن حضرت در مجلس مأمون است و چه بسا رأس الجالوت حاضر در مجلس بصره كسي جز فرد حاضر در مجلس مأمون باشد. مجلس مأمون: در اين جلسه مذاكرات حضرت با رأس الجالوت مربوط به دوبخش است:

 

بخش اول: سئوال آن حضرت از رأس الجالوت در مورد بعضي مطالب موجود در تورات سئوال كردزماني كه مشغول بحث باجاثليق مسيحي بودو او تأييد نموده و از حسن قرائت تورات توسط آن حضرت و تسلط آن حضرت بر تورات تعجب نمود. همينطوراز او درباره متن انجيل نيز سئوال نمود كه معلوم مي شود با وجود يهودي بودن انجيل را مطالعه كرده بوده است.

 

بخش دوم: مناظره مستقيم حضرت با رأس الجالوت (پس ازشكست جاثليق وناتواني در مقابل آن حضرت) امام رو به رأس الجالوت كرده فرمود: اكنون، من از تو پرسش كنم يا تو مي پرسي؟ گفت: من مي پرسم، و تنها جوابي را قبول مي كنم كه يا از تورات باشد يا از انجيل و يا از زبور داود، يا صحف ابراهيم و موسي.

 

امام فرمود: پاسخي را از من نپذير مگر اينكه از تورات موسي يا انجيل عيسي و يا زبور داود باشد. رأس الجالوت گفت: از كجا نبوّت محمّد را اثبات مي كني؟ امام فرمود: يهودي! موسي بن عمران، عيسي بن مريم، داود خليفه خدا در زمين، به نبوت او گواهي داده اند.

 

رأس الجالوت گفت:گفته موسي بن عمران را ثابت كن. امام فرمود: مگر قبول نداري كه موسي به بني اسرائيل سفارش نموده وگفت: «پيامبري از برادران شما خواهد آمد، او را تصديق كرده و از وي اطاعت نمائيد».

 

حال اگر خويشاوندي بين اسرائيل (يعقوب)و اسماعيل و رابطه بين آن دو را از طرف ابراهيم ـ عليه السلام ـ مي داني، آيا قبول داري كه بني اسرائيل برادراني غير از فرزندان اسماعيل نداشتند؟ رأس الجالوت گفت:آري، اين همان گفته حضرت موسي است وماآن راردّنمي كنيم.

 

امام فرمود:آياازبرادران بني اسرائيل پيامبري غير از محمّد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آمده؟ گفت: نه. فرمود: آيا از نظرشما اين مطلب صحيح نيست؟ گفت:آري صحيح است، ولي دوست دارم صحت آن رااز تورات برايم ثابت كني.

 

امام فرمود:آيا منكراين مطلب هستي كه تورات به شمامي گويد:«نور از جانب طور سينا آمد و از كوه ساعير بر ما درخشيد و از كوه فاران بر ما آشكار گرديد»؟ رأس الجالوت گفت: با اين كلمات آشنا هستم ولي تفسير آن را نمي دانم.

 

امام فرمود:من برايت خواهم گفت،جمله«نورازجانب طورسيناآمده»اشاره به وحي خداونداست كه دركوه طورسينابرموسي عليه السلام نازل كرد، و جمله:«از كوه ساعير بر ما درخشيد» اشاره به كوهي است كه خداوند در آن بر عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ وحي فرمود.

 

و جمله «از كوه فاران بر ما آشكار گرديد» اشاره به كوهي ازكوه هاي مكّه است كه فاصله اش تامكه يك يا دو روز مي باشد. و اشعياي پيامبرطبق گفته تو و دوستانت در تورات گفته است: «دو سوار را مي بينم كه زمين برايشان مي درخشد، يكي از آنان سوار بر دراز گوشي است و آن ديگري سوار بر شتر». سوار بر درازگوش و سوار بر شتر كيستند؟ رأس الجالوت گفت: آنان را نمي شناسم، ايشان را معرفي كن.

 

امام فرمود: آنكه بردرازگوش سوار است؛ عيسي است و آن شتر سوار محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ،آيا اين مطلب تورات رامنكر هستي؟ گفت: نه، انكار نمي كنم. امام ـ عليه السلام ـ پرسيد:آيا حيقوق پيامبررامي شناسي؟ گفت: بله،ميشناسم.

 

امام فرمود: حيقوق چنين گفته است ـ و كتاب شما نيز همين مطلب را مي گويد: «خداوندازكوه فاران«بيان»آوردوآسمانها از تسبيح گفتن احمد و امتش پر شده است، سوارانش رابردرياوخشكي سوار مي كند و بعد از خرابي بيت المقدس كتابي جديد براي ما مي آورد ـ و منظور از كتاب فرقان است ـ ». آيا به اين مطالب ايمان داري؟ رأس الجالوت گفت: اين مطالب را حيقوق گفته است و ما منكر آن نيستيم.

 

امام فرمود: داود در زبورش ـ كه تو نيز آن را مي خواني گفته است: «خداوندا! برپا كننده سنت بعد از فترت را مبعوث كن». آيا پيامبري غير از محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رامي شناسي كه بعداز دوران فترت، سنت را احياء و برپا كرده باشد؟! رأس الجالوت گفت:اين سخن داود است و آن را قبول دارم، منكر نيستم، ولي منظور او عيسي بوده است و روزگار عيسي همان دوران فترت است.

 

امام فرمود: تونمي داني و اشتباه مي كني، عيسي با سنت تورات مخالفت نكرد بلكه موافق آن سنت و روش بود تا آن هنگام كه خداوند اورابه نزدخود بالا برد . و در انجيل چنين آمده است: «پس زن نيكوكار مي رود و فارقليطا بعدازاو خواهدآمد و او كسي است كه سنگيني هاو سختي ها را آسان كرده و همه چيز را برايتان تفسير مي كند، و همان طور كه من براي اوشهادت مي دهم اونيزبراي من شهادت مي دهد، من امثال رابراي شما آوردم، او تأويل را برايتان خواهد آورد» آيا به اين مطلب در انجيل ايمان داري؟ گفت: بله، آن را انكار نمي كنم.

 

امام فرمود: اي رأس الجالوت، از تو درباره پيامبرت موسي بن عمران مي پرسم. گفت: بفرمائيد. امام فرمود: چه دليلي بر نبوت موسي هست؟ مرد يهودي گفت: معجزاتي آورد كه انبياي پيشين نياورده بودند.

 

امام فرمود: مثل چه چيز؟ گفت: مثل شكافتن دريا و تبديل كردن عصا به مار و ضربه زدن به سنگ و روان شدن چندچشمه از آن، يد بيضاء و نيز آيات ونشانه هايي كه ديگران قدرت بر آن نداشتند و ندارند.

 

امام فرمود:در مورد اينكه دليل موسي برحقانيت دعوتش اين بودكه كاري كردكه ديگران نتوانستندانجام دهند،درست مي گويي. حال،هر كس كه ادّعاي نبوت كند سپس كاري انجام دهد كه ديگران قادر به انجام آن نباشند آيا تصديقش بر شما واجب نيست؟ گفت:نه، زيراموسي به خاطر قرب و منزلتش نزدخداوند، نظير نداشت و هر كس كه ادعاي نبوت كند،بر ما واجب نيست كه به او ايمان بياوريم، مگر اينكه معجزاتي مثل معجزات موسي داشته باشد.

 

امام فرمود:پس چگونه به انبيائي كه قبل ازموسي ـ عليه السلام ـ بودند ايمان داريد و حال آنكه آنان دريارا نشكافتند و از سنگ، دوازده چشمه ايجادنكردند،و مثل موسي«يد بيضاء»نداشتند،و عصارابه مارتبديل نکردند. يهودي گفت من كه گفتم،هرگاه براي اثبات نبوتشان معجزاتي بياورند ـ هر چند غير از معجزات موسي باشد ـ تصديقشان واجب است.

 

امام فرمود: «پس چرابه عيسي بن مريم ايمان نمي آوري؟ با اينكه او مرده زنده مي كردوافراد نابيناو مبتلا به پيسي را شفا مي داد و از گل،پرنده اي گلي مي ساخت ودرآن مي دميده و آن مجسمه گلي به اذن خداوند به پرنده اي زنده تبديل ميشد؟ » رأس الجالوت گفت: مي گويند كه او اين كارها را انجام مي داد، ولي ما نديده ايم.

 

امام فرمود: آيا معجزات موسي را ديده اي؟ آيا اخبار اين معجزات از طريق افراد قابل اطمينان به شمانرسيده است؟ گفت:بله، همين طور است. امام فرمود:بسيار خوب، همچنين درباره معجزات عيسي اخبار متواتر براي شما نقل شده، پس چرا موسي را تصديق كرديدو به او ايمان آورديد ولي به عيسي ايمان نياورديد؟ مرديهودي جوابي نداد.

 

حضرت ادامه فرمودند: « و همچنين است موضوع نبوت محمد ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ ونيزهرپيامبرديگري كه ازطرف خدامبعوث شده باشد. و از جمله معجزات پيامبرمااين است كه يتيمي بوده فقيركه چوپاني مي كردواجرت مي گرفت، دانشي نياموخته بود و نزد معلمي نيز آمدو شد نداشت و با همه اين اوصاف، قرآني آورد كه قصص انبياء ـ عليهم السلام ـ و سرگذاشت آنان را حرف به حرف در بردارد و اخبار گذشتگان و آيندگان را تا قيامت بازگو كرده است و از اسرار آنها و كارهايي كه در خانه انجام مي دادند خبر مي داد، و آيات و معجزات بي شماري ارائه داد. »

 

رأس الجالوت گفت: مسأله عيسي و محمد ازنظر ما به ثبوت نرسيده است و براي ما جائز نيست به آنچه كه ثابت نشده است ايمان آوريم. امام فرمود: «پس شاهدي كه براي عيسي و محمد ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گواهي داد، شهادت باطل داده است؟» يهودي جوابي نداد.

 

 

منبع: اندیشه قم - مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات

 

 

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

www.MASAFPORTAL.com

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) صلواتی هدیه نمایید...

 

"اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم"

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

 

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

 

1ـ بهراد جعفري، احتجاج، ترجمه جعفري، 2 جلد، اسلاميه، تهران، چاپ: اول، 1381ش، ج2، ص439.

 

2ـ نظام الدين احمد غفاري مازندراني، احتجاج، ترجمه غفاري مازندراني، 4 جلد، مرتضوي، تهران، چاپ اول، ج4، ص116.

 

3ـ موسي خسروي، احتجاجات، ترجمه جلد چهارم بحارالانوار، 2 جلد، اسلاميه، تهران، چاپ اول، 1379ش، ج2، ص299.

 

4ـ محمد علي اردكاني، اسرار توحيد، ترجمه التوحيد، 1جلد، انتشارات علميه اسلاميه، تهران، چاپ: اول، ص471. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب‌ها: مناظره امام رضا, رأس الجالوت, زببور, محمد و کتب آسمانی,
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 24 دی 1391 توسط محمدرسول اسماعیل پور